Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gustek1
Czytelnik
Dołączył: 01 Lip 2006 Posty: 9
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Sob 23 Wrz 2006, 11:00 Temat postu: jazda automatem - proszę o poradę |
|
|
Witam, moje pytanie może sie niektóym wydawać bardzo a nawet jeszcze bardziej śmieszne ale proszę o wyrozumiałość.
Kupiłem mianowicie omege B z automatyczną skrzynią biegów i jest to moje pierwsze auto z takim przełożeniem.
Proszę powiedzcie mi czy w czasie jazdy moge zmienić biegi np z D na 3 lub na 2 ?
Słyszałem bowiem różne opinie - kolega który kupił podobne auto twierdzi że spokojnie sobie wrzuca z D na N i jedzie sobie na luzie - inny gość poradził aby absolutnie nie wrzucac luzu (N) bo mozna rozwalić skrzynię.
Inni radzą, że jazda na 1,2,3 służy do jazdy z obciążeniem - ja ntomiast ściągnąłem sobie książkę obsługi do omegi z neta i jest w niej napisane że tych biegów można używać do jazdy np z górki, hamując tym samym silnikiem.
Ale czy te biegi można sobie włączać w czasie jazdy???
Pytam dlatego - bo np koleżanka jeżdżąca toyotą Land Cruiser mówi aby absolutnie nic nie przełącząć w czasie jazdy,
Proszę o odpowiedź użytkowników automata no i o wyrozumiałość (nigdy wcześniej nie jeździłem takim autem)
pozdrawiam
gustek |
|
Powrót do góry |
|
|
piotrlasso
Auto Maniak
Dołączył: 02 Lip 2006 Posty: 892 Skąd jesteś (miejscowość/region): krakow
Piwa: 3/1
|
Wysłany: Nie 24 Wrz 2006, 07:27 Temat postu: automat |
|
|
jeśli chodzi o automatyczną skrzynię biegów to faktycznie podbiegi 123 są do obciążeń
wytłumaczę jak to działa jeśli jedziesz z przyczepą auto jadąc pod górę
zacznie szaleć zmieni na wyzszy bieg ale za chwilę zdusi i znowu zmieni na niższy i tak w kółko
aby uniknąc takiej sytuacji są 123 czyli blokada biegu że nie bedzie zmieniało na wyższy i nie będzie szalało auto
jesli chodzi o zmianę to można zmieniać je w czasie jazdy ale nie powinno się dawać na N !!
faktycznie może to rozwalić skrzynie a tak nawiasem mówiąc jazda na luzie w samochodach na wtryskach nie przynosi oszczędności !!!!
tylko auta na gaźniku mniej paliły na luzie !!!
jeśli masz jeszcze jakies pytania chętnie odpowiem _________________ piotr |
|
Powrót do góry |
|
|
kubajakub
Czytelnik
Dołączył: 26 Kwi 2009 Posty: 4
Posiadane auto: audi a6 sedan 2007
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Nie 26 Kwi 2009, 10:18 Temat postu: |
|
|
Do gustek1 posłuchaj jazda automatem wymaga bardzo dużej wiedzy, ja posiadam audi a6 z 2007 i wybór biegu mam w zakresie 1,2,3,4,5,6 na skrzyni mam p,r,n,d,s biegów 1,2,3 jakie masz w swoim samochodzie wogóle się nie używa, chyba, że jeździsz po błocie w terenie !!! :) Interesują Ciebie biegi p,r,d,s !!! Biegu jałowego N nie wrzucasz, on służy tylko aby oddzielic r od d, żeby nie pomylic się przy zmianie, brzmi to banalnie, ale taka jest prawda !!! Oczywiście jeżeli zdecydujesz się na jazdę d-n n-d, to w takim razie po co Tobie auto z automatyczną skrzynią, w dodatku prowadzi to do szybszego jej zużycia, a co za tym idzie koszty naprawy, które mogą przerosnąc kupno nowej skrzyni !!! Jeżeli wieziesz coś ciężkiego wrzucaj D, komputer sam wie, kiedy zredukawac przełożenie !!! Np. kiedy jedziesz pod górkę, zauważ jak samochód zaczyna "buczec" spowodowane jest to innym ustawieniem takich "kluczyków", przez co samochód zyskuje większą siłę !!! ;) Biegów pomocnicniczych wogóle się nie używa, chyba żę się zakopiesz w śniegu, to wrzuc 1 !!! Jeżeli będziesz chciał wiedziec coś więcej napisz !!! |
|
Powrót do góry |
|
|
kubajakub
Czytelnik
Dołączył: 26 Kwi 2009 Posty: 4
Posiadane auto: audi a6 sedan 2007
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Nie 26 Kwi 2009, 10:24 Temat postu: |
|
|
Zapomniałem dodac, dotyczy to tradycyjnego automatu, jeżeli posiadasz skrzynię tip tronic to śmiało możesz podczas jazdy zmieniac biegi, ja mam ale nie używam!!!
Nie piszemy jednego posta pod drugim (zamiast tego używamy opcji edycji posta by dopisać dodatkową treść). mustang1 |
|
Powrót do góry |
|
|
GrochemOścianę
Czytelnik
Dołączył: 12 Sty 2011 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość/region): Kraków Posiadane auto: brak
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Sro 12 Sty 2011, 13:38 Temat postu: |
|
|
a ja nigdy nie kupiłabym sobie samochodu z automatyczną skrzynią, bo ręczne zmienianie biegów to cała przyjemność jazdy:) _________________ Pkt 22 |
|
Powrót do góry |
|
|
Reklama
|
Wysłany: Sro 12 Sty 2011, 13:38 Temat postu: reklama |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
drogowiec
Czytelnik
Dołączył: 24 Sty 2011 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość/region): Poznań Posiadane auto: Hoda Civic 1,6
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Pon 24 Sty 2011, 00:27 Temat postu: |
|
|
GrochemOścianę napisał: | a ja nigdy nie kupiłabym sobie samochodu z automatyczną skrzynią, bo ręczne zmienianie biegów to cała przyjemność jazdy:) |
Też tak kiedyś uważałem odkąd nie pojeździłem automatem. Komfort jazdy jest nieporównywalnie większy zwłaszcza jak ktoś spędza dużo czasu za kółkiem. |
|
Powrót do góry |
|
|
tzones
Auto Maniak
Dołączył: 13 Gru 2010 Posty: 586 Skąd jesteś (miejscowość/region): dolnośląskie Posiadane auto: Chrysler Grand Voyager 3.3+Lpg
Piwa: 21/2
|
Wysłany: Pon 24 Sty 2011, 09:00 Temat postu: |
|
|
GrochemOścianę napisał: | a ja nigdy nie kupiłabym sobie samochodu z automatyczną skrzynią, bo ręczne zmienianie biegów to cała przyjemność jazdy:) |
Musisz kiedyś sprubować,pozostaje ci więcej czasu np.w korkach można swobodnie dłubać w nochalu _________________ Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited 2001r
Dodge Caravan 3.0 Lpg 93r.
Chrysler Voyager 3.0
Vw T-4 1.9Td
Voyager Klub Polska |
|
Powrót do góry |
|
|
noiszo
Stały Bywalec
Dołączył: 16 Gru 2010 Posty: 239 Skąd jesteś (miejscowość/region): NG Posiadane auto: Citroen. C8. 2,2. 2006
Piwa: 16/6
|
Wysłany: Pon 24 Sty 2011, 12:42 Temat postu: |
|
|
Dokładnie, polecamy dla pań i leniwych panów |
|
Powrót do góry |
|
|
robcio.g
Czytelnik
Dołączył: 28 Kwi 2011 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość/region): Olsztyn Posiadane auto: Mazda 121
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Czw 28 Kwi 2011, 10:07 Temat postu: |
|
|
Mi też się wydaje, że to kwestia przyzwyczajenia;)
A jako anegdotkę powiem, że ktoś mi gdzieś opowiadał o tym, jak pani z Ameryki przyjechała do Polski, wsiadła do manuala i na jedynce przejechała 300 km zupełnie zacierając silnik...po drodze dziwiła się, czemu te auta w Polsce takie wolne i głośne ;P |
|
Powrót do góry |
|
|
karmeleon
Dyskutant
Dołączył: 19 Lis 2009 Posty: 63 Skąd jesteś (miejscowość/region): wraszawa Posiadane auto: ford focus
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Pią 24 Cze 2011, 15:18 Temat postu: automat |
|
|
Dwa skrzyżowania mi wystarczyły , żeby się na automat przestawić, jak pierwszy raz jechałem, nie ma tragedii. |
|
Powrót do góry |
|
|
olaicek
Czytelnik
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 6 Skąd jesteś (miejscowość/region): Poznań Posiadane auto: vw golf 3 1,8 1995
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Czw 25 Sie 2011, 14:45 Temat postu: |
|
|
mi sie bardzo podoba jazda automatem w dzisiejszych czasach jazda w korkach jest nieunikniona a automat jak znalazl sie sie sprawdza |
|
Powrót do góry |
|
|
stanislaw.dziaslo
Czytelnik
Dołączył: 20 Wrz 2012 Posty: 6 Skąd jesteś (miejscowość/region): Ząbki Posiadane auto: Zachodniopomorskie
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Czw 20 Wrz 2012, 19:54 Temat postu: |
|
|
Ciężko się przyzwyczaić. Jak byłem w stanach to nie szło jezdzic na automacie |
|
Powrót do góry |
|
|
vw_maniac
Stały Bywalec
Dołączył: 21 Lis 2011 Posty: 101 Skąd jesteś (miejscowość/region): Wrocław Posiadane auto: Audi A3, 1,9 TDi, 2003
Piwa: 3/0
|
Wysłany: Nie 30 Wrz 2012, 17:58 Temat postu: |
|
|
Jazda automatem jest fajna, tylko się trzeba przyzwyczaić żeby lewą nogę zostawić w spokoju. Ja miałem cały czas ochotę naciskać hamulec lewą nogą i jeździć jak kierowcy rajdowi A to się z reguły źle kończy, bo lewa noga przyzwyczajona jest do ciśnięcia pedału do podłogi
________________________ |
|
Powrót do góry |
|
|
sympatyczna123
Czytelnik
Dołączył: 22 Lip 2014 Posty: 7 Skąd jesteś (miejscowość/region): Kraków Posiadane auto: Opel Corsa
Piwa: 0/0
|
Wysłany: Wto 22 Lip 2014, 10:41 Temat postu: |
|
|
Też uważam, że samochód z automatyczną skrzynią biegów odbiera całą przyjemność jazdy. Sama miałam okazję kierować kilka razy samochodem z automatem i cały czas kusiło mnie, by używać obu nóg Jednak później okazało się, że jeśli chodzi o samochody z automatami nie jest to największy problem. Kłopoty pojawiły się dopiero w lecie - samochód należy akurat do mojego taty i okazało się, że samochody z automatyczną skrzynią biegów są o wiele bardziej narażone na upały - łatwiej się przegrzewają, a w połączeniu z nowoczesną elektroniką pod wpływem nadmiernego przegrzania Citroen potrafił zatrzymać się na środku drogi i już nie ruszył, więc jeśli będzie chciała kupić kiedyś własny samochód z automatem to najpierw 2 razy sie zastanowię. _________________ PKT.22 |
|
Powrót do góry |
|
|
Gerri Moderator
Auto Maniak
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 4811 Skąd jesteś (miejscowość/region): county Limerick Posiadane auto: Audi A3
Piwa: 409/28
|
Wysłany: Pią 25 Lip 2014, 09:02 Temat postu: |
|
|
Jest w tym temacie sporo bzdur i przesądów, ponieważ jednak temat jest stary, ustosunkuję się jedynie do ostatniej wypowiedzi.
sympatyczna123 napisał: | Też uważam, że samochód z automatyczną skrzynią biegów odbiera całą przyjemność jazdy. Sama miałam okazję kierować kilka razy samochodem z automatem i cały czas kusiło mnie, by używać obu nóg |
Właśnie. Odbiera przyjemność, jak się nie wie "z czym to jeść". Jeżeli kierowca skupia się na tym, żeby lewą nogą nie wdepnąć hamulca w podłogę - to jak ma mieć przyjemność z jazdy? Mam prawo jazdy już ponad trzydzieści lat - jeździłem chyba już wszystkim: automatami, półautomatami i ze skrzyniami manualnymi mającymi po czterdzieści biegów. Uwierz mi: w moim aucie z automatem po prostu odpoczywam! Naciskam gaz, i auto jedzie! Nie muszę zwracać uwagi na obroty silnika, na sprzęgło, można cześć uwagi poświęcić na rozmowę z żoną, na podziwianie mijanych krajobrazów, na słuchanie radia - bo jazda to nie tylko kurczowe trzymanie się kierownicy i wsłuchiwanie w obroty silnika!
sympatyczna123 napisał: | okazało się, że samochody z automatyczną skrzynią biegów są o wiele bardziej narażone na upały - łatwiej się przegrzewają, a w połączeniu z nowoczesną elektroniką pod wpływem nadmiernego przegrzania Citroen potrafił zatrzymać się na środku drogi i już nie ruszył, |
Piszesz bzdury! Auto jak się przegrzewa, to trzeba po prostu naprawić! Żadne auto nie jest tak zaprojektowane, że się przegrzewa z powodu automatu! (No ale to "francuz" - przy nich wszystko jest możliwe...)
Automatyczna skrzynia biegów wręcz oszczędza silnik dużo lepiej dobierając bieg niż niewprawny kierowca. Silnik pracuje wtedy we właściwszym zakresie obrotów.
sympatyczna123 napisał: | więc jeśli będzie chciała kupić kiedyś własny samochód z automatem to najpierw 2 razy sie zastanowię. |
Najpierw go dobrze poznaj - OSOBIŚCIE, a nie wypowiadaj się na podstawie kilku chwil spędzonych za kierownicą i opiniach innych osób (często nierzetelnych)
Dodatkowa zaleta ASB: nie ma w takim aucie tzw. "koła dwumasowego" a więc nie trzeba go wymieniać (a to duży koszt!)
EDIT
Dzisiaj niedziela, to jeszcze dopiszę parę słów.
Automatyczna skrzynia jest z założenia zrobiona jako "idiotoodporna" - czyli dla tych, co pojęcie o technice jazdy mają minimalne. Nowoczesna skrzynia ma zamontowane różne blokady które zabezpieczają ją przed zniszczeniem spowodowanym niewprawnym użytkowaniem. Lepiej jednak ich nie testować zbyt często i zastosować się do kilku zasad: nie zmieniamy kierunku jazdy zanim auto się całkowicie nie zatrzyma (czyli "do przodu - do tyłu"). Nie wrzucamy pozycji P (parking) dopóki auto całkowicie nie stanie. Pozycja "Parking" to przyrównując do roweru tak, jakby między szprychy włożyć kij. Pewnie użytkownicy automatu zauważyli, że po wrzuceniu na "P" i puszczeniu hamulca auto parę centymetrów czasem się przetoczy i dopiero wtedy jakby "blokada zaskoczy". To właśnie tak, jak z kijem w szprychach. Tylko że jak kija zasadzimy kiedy rower jest w ruchu, to kij ulegnie złamaniu - i blokadę mamy z głowy...
Sprawa druga: po co jest "1", "2", "3", "4"?
Skrzynia automatyczna najczęściej dobiera taki bieg, żeby obroty silnika były nie za wysokie, bo wtedy zużycie paliwa spada. Jeżeli ruszymy drogą w dół (z górki), to skrzynia bardzo szybko pozmienia biegi do najwyższego - bo silnik bez problemu rozpędzi auto nawet na biegu bezpośrednim. Jak jednak wiadomo (nawet z auta ze skrzynią manualną) że hamowanie silnikiem na biegu bezpośrednim jest prawie żadne! W manualu możemy sobie zredukować bieg i hamowanie silnikiem jest wtedy bardziej efektywne. Co z automatem? Jadąc z długiej górki cały czas naciskać hamulec? NIE! TAK NIE WOLNO! Ciągłe użytkowanie hamulca na długich zjazdach może doprowadzić do jego przegrzania, do zagotowania płynu hamulcowego i całkowitej utraty hamulca!
Po to są w skrzyni właśnie pozycje 1,2,3,4.
Przykładowo jadą na pozycji "3" auto ruszy z pierwszego biegu, potem zmieni na drugi i trzeci i koniec - nie będzie już korzystać z biegów wyższych (czyli 4, 5, 6, 7 - ile ich tam ma) i jadąc z górki mamy skuteczne hamowanie silnikiem. Trzeba tylko uważać, żeby jadąc np. 140 na godzinę nie wrzucić pozycji zbyt niskiej bo wtedy silnik tak się rozbuja, że "wyskoczy z ramy". Stosując się do tej zasady można sobie zmieniać w czasie jazdy ile się chce - przecież skrzynię dostosowujemy do zmiennych warunków W CZASIE JAZDY - a nie na postoju!
Z tych niższych pozycji można również korzystać w czasie jazdy w mieście, kiedy zależy nam na większej dynamice pojazdu. Będzie wtedy trochę większe zużycie paliwa, ale auto będzie przyspieszać dynamiczniej i skuteczniejsze będzie hamowanie silnikiem. |
|
Powrót do góry |
|
|
|