Piąty bieg (nadbieg)


Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.auto.com.pl Strona Główna -> Nauka jazdy i doskonalenie techniki jazdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadek57

Debiutant
Debiutant


Dołączył: 05 Sie 2009
Posty: 44
Skąd jesteś (miejscowość/region): Legnica
Posiadane auto: Renault Clio 1.1 RN 97po liwtingu
Piwa: 1/1
PostWysłany: Sro 14 Paź 2009, 22:59    Temat postu: Piąty bieg (nadbieg) Odpowiedz z cytatem

Chciałbym zapytać doświadczonych kierowców o zdanie na temat jazdy na nadbiegu.
Osobiście używam go tam gdzie sie da, niekoniecznie przy większej szybkości w celu tzn. "popychania " pojazdu na niższych obrotach silnika w celu oszczędności paliwowej. Oczywiście z delikatnym wyczuciem pedału przyśpieszenia. Niektórzy twierdzą, że zajadę silnik. A ja dostrzegam w tym namacalny sens ekonomiczny.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
drogowiec

Czytelnik
Czytelnik


Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 2
Skąd jesteś (miejscowość/region): Poznań
Posiadane auto: Hoda Civic 1,6
Piwa: 0/0
PostWysłany: Pon 24 Sty 2011, 00:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Słyszałem, że przy jeździe na zbyt niskich obrotach, czyli np. nadbieg przy niskiej prędkości bardzo mocna jest obciążona skrzynia biegów co powoduje jej nadmierne zużycie. Nie wiem czy to prawda ale jest w tym jakaś logika.
Nowy kodeks drogowy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
pisarmen

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 1013
Skąd jesteś (miejscowość/region): wielkopolska
Posiadane auto: renault clio 1,4 + LPG 2007r. citroen xsara picasso 1.8 LPG 2001r
Piwa: 42/6
PostWysłany: Pon 24 Sty 2011, 17:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zbyt niskie obroty do zbyt wysokiego biegu powodują szybsze zużycie silnika i tyle.
_________________
NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
mr milka79

Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 181
Skąd jesteś (miejscowość/region): SPI
Posiadane auto: MAN 26*410
Piwa: 3/2
PostWysłany: Pon 24 Sty 2011, 18:12    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pisarmen napisał:
zbyt niskie obroty do zbyt wysokiego biegu powodują szybsze zużycie silnika i tyle.


Tak ,ale jak go przymula to wiadomo że musisz zmienić bieg bo go zadusisz i ci motor zdechnie. Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
pisarmen

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 1013
Skąd jesteś (miejscowość/region): wielkopolska
Posiadane auto: renault clio 1,4 + LPG 2007r. citroen xsara picasso 1.8 LPG 2001r
Piwa: 42/6
PostWysłany: Pon 24 Sty 2011, 23:10    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale wbijanie piatego biegu przy obrotach zbyt niskich (ale na takich na których auto jeszcze dosyć żwawo się zbiera , więć myslimy że juz są dobre) zbyt mocno obciąża wał korbowy. małę obroty silnika to mniejsze obroty pompy olejowej, nizsze ciśnienie a kilkakrotnie większe obciążenia na wale powodują że trudniej jest silnikowi zrobić film olejowy miedzy panewką a wałem. znane są przypadki ukręcenia wału. dodatkowo zbyt niskie obroty i "mulenie" silnika wbrew pozorom powoduje większe zużycie paliwa ponieważ za wszystko odpowiada charakterystyka silnika nadana przez konstrukrów. oni przy konstruowaniu robia tak aby moment obrotowy był jak najlepszy przy jak największym przedziale obrotów ale wszystko ma swoje granice. kiedyś w każdym silniku był rególator obrotów (odśrodkowy lub podciśnieniowy) który dodatkowo otwierał przepustnice (benzyna) bądź obracał dodatkowo tłoczki (diesel pompa sekcyjna) aby utrzymać obroty na takim poziomie które wstepnie zaplanował kierowca.
obecnie za to odpowiada komuter który jednak bazuje na czujnikach podciśnienia i innych.
najlepiej jest więc zapoznać sie z charakterystyką silnika i biegi zmieniać w takim przedziale obrótów aby moment obrotowy by l jak najlepiej wykorzystany.
_________________
NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
Reklama








Wysłany: Pon 24 Sty 2011, 23:10    Temat postu: reklama

Powrót do góry
odyn

Debiutant
Debiutant


Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 17
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warszawa
Posiadane auto: Toyota Avensis
Piwa: 0/0
PostWysłany: Sro 16 Lut 2011, 12:03    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak.. ja tez czesto dla oszczędności paliwa jeździlem na wysokim biegu ale chyba lepiej nie oszczędzić na paliwia a na reperowaniu silnika. Teraz juz tego nie robie....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
PiotrMFIRE

Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 23 Sie 2011
Posty: 248
Skąd jesteś (miejscowość/region): znienacka

Piwa: 2/0
PostWysłany: Sob 29 Paź 2011, 15:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bezsensowne gadanie.

Po pierwsze piąty bieg wcale nie koniecznie jest nadbiegiem. Po drugie to nie ma znaczenia.

Biegi dobiera się w zależności od aktualnej sytuacji i charakterystyki silnika. Dla przykładu: W moim Polonezie 1.4 biegi są tak krótkie że 5 bieg się wrzuca w mieście non stop, za to silnik jest tak nieelastyczny że jazda poniżej 2000obr to dla niego zabójstwo. W Pandzie napęd jest dłuższy ale silnik elastyczniejszy wobec tego często jeżdżę nawet z obrotami 1700 ale tylko na płaskim i gdy nie przyspieszam albo przyspieszam ledwie ledwie...

Czytajcie dane techniczne, przy jakich obrotach macie moment, przy jakich moc i wyciągajcie wnioski z tego że:
maks moment to maksymalna siła ciągu silnika przy minimalnym obciążeniu układu korbowego
maks moc to maksymalna zdolność do pokonywania oporów
większe obroty to więcej odpaleń mieszanki w czasie więc większe spalanie
duże obciążenie to zwiększenie ilości mieszanki paliwowo-powietrznej ,a więc większe spalanie. Wzrost obciążenia jest tym większy im większe przyspieszenie lub wzniesienie pod które wjeżdżamy lub przeciążenie silnika np. próba szybkiego przyspieszenia na zbyt niskich obrotach albo pokonywanie wzniesienia na zbyt niskich obrotach kiedy silnik nie ma momentu obrotowego.
Im niższe obroty tył słabsze smarowanie panewek
Im większe obciążenie tym silniejsze obciążenie panewek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
arczi12

Czytelnik
Czytelnik


Dołączył: 05 Mar 2013
Posty: 6
Skąd jesteś (miejscowość/region): Kowary
Posiadane auto: Alfa Romeo Brera
Piwa: 0/0
PostWysłany: Pon 04 Lis 2013, 14:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja akurat biegi zmieniam na słuch. Jak już usłyszę ten moment, że trzeba to zmieniam bieg. Nie patrzę nigdy na obroty. Może to i źle, ale póki co żadnego auta nie zajechałem.
_________________
Pkt 22
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
mobydick

Debiutant
Debiutant


Dołączył: 23 Wrz 2013
Posty: 29
Skąd jesteś (miejscowość/region): Duże miasto
Posiadane auto: Fiat Bravo II
Piwa: 0/0
PostWysłany: Sro 13 Lis 2013, 20:18    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak zmieniam bieg to automatycznie patrzę się na obrotomierz. Jest to silniejsze ode mnie i nie mogę się tego oduczyć. Kiedyś zmusiłem się aby nie patrzeć przed zmianą biegów tylko po i wyszło na to, że zmieniałem biegi przy identycznej liczbie obrotów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
vms

Debiutant
Debiutant


Dołączył: 19 Gru 2013
Posty: 15
Skąd jesteś (miejscowość/region): śląskie
Posiadane auto: Ford Focus
Piwa: 0/0
PostWysłany: Czw 19 Gru 2013, 11:31    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzisiejsze skrzynie biegów są projektowane jako 5,6, czy 7-biegowe. Nie ma nadbiegów. Wrzucaj najwyższe biegi analogicznie do pozostałych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
gizmo_kupa

Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 249
Skąd jesteś (miejscowość/region): Wrocław
Posiadane auto: Citroen Xsara
Piwa: 4/1
PostWysłany: Nie 02 Lut 2014, 17:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Każdy niby zdaje , ale jednak, pytanie jest dobre. Mnie uczono, że najlepiej zmieniać biegi przy 2000 obrotów i w sumie się to sprawdza. Gorzej, jak obrotomierza nie masz Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
pisarmen

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 1013
Skąd jesteś (miejscowość/region): wielkopolska
Posiadane auto: renault clio 1,4 + LPG 2007r. citroen xsara picasso 1.8 LPG 2001r
Piwa: 42/6
PostWysłany: Nie 02 Lut 2014, 20:41    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

przy 2000??
kto tak uczył??
2000 ok ale pod warunkiem, że takie obroty masz juz po zmianie biegów, czyli że zmiana jest przy obrotach ok 2500
przy 2000 to mozesz wrzucić 2 lub 3 i to w miescie ale nie wyzsze biegi.
weź kolego wsiąć na rower z przeżutkami i sam ocen kiegy masz najwieksze obciążenie. silnik przy dużym obciążeniu spala najwięcej.
najlepiej jest szybko przyspieszyć w miarę na niskich biegach do danej predkości i wrzucić mozliwie najwyższy bieg.
wskazane jest też pomijanie niektórych biegów np. jedziesz i dostajesz sygnał że możesz juz jechać 70, kulasz go na 3 do 70 i wbijasz 5. silnik chwile jest obciążony a potem leci juz luźno Smile
_________________
NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
powolnyjoe

Debiutant
Debiutant


Dołączył: 14 Lut 2014
Posty: 10
Skąd jesteś (miejscowość/region): Wrocław
Posiadane auto: peugot 207
Piwa: 0/0
PostWysłany: Pon 24 Lut 2014, 15:27    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rówież czytałem i sam jestem pewien że im wyższy bieg tym niższe zużycie paliwa, ale moim zdaniem nie ma sensu wbijać wyższego biegu na niższych obrotach niż 2000 . Zaoszczędzisz jakieś grosze a raz że niebezpieczniej , dwa że niszczysz silnik i sprzęgło .
_________________
Wszystko albo nic wciąga magia gry.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
mustang1

Junior admin


Dołączył: 28 Wrz 2009
Posty: 7756
Skąd jesteś (miejscowość/region): Wielkopolska
Posiadane auto: Jeep Wrangler rubicon
Piwa: 335/31
PostWysłany: Pon 24 Lut 2014, 16:05    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Każde auto swoje musi spalić i żadne eko sposoby na niewiele się zdadzą. Duszenie silnika i jazda z obrotami rzędu 1000 - 2000 obrotów na minutę to tylko czysta filozofia. Aby auto sprawnie poruszało się niestety trzeba korzystać z zakresu obrotów, może nie całego, ale do 4000 kręcąc silnik można jakoś przyzwoicie poruszać . Przy ekojeździe może ale to może oszczędzimy parę groszy aby później wydać na koło dwumasowe lub remont silnika kiedy przeskoczy pasek lub łańcuch
_________________

śmierć jeździ szybko, jedź szybciej to Cię nie dogoni
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
pisarmen

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 1013
Skąd jesteś (miejscowość/region): wielkopolska
Posiadane auto: renault clio 1,4 + LPG 2007r. citroen xsara picasso 1.8 LPG 2001r
Piwa: 42/6
PostWysłany: Pon 24 Lut 2014, 19:54    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mylisz się, jazda eco nie znaczy że poruszam sie namolnie i niesprawnie, w benzynowym silniku minimalne obroty to 2000 tys na 4 i 5 biegu niższe źle wykorzystują moc i moment obrotowy, natomiast max obroty podczas rozpędzania to 3000 w porywach do 3500. te 3500 wykorzystuje wtedy jak pomijam biegi np: jak rozpedzam sie na 2 do 50 i wbijam 4, na 4 biegu jade tyle ile moge w miescie czyli najczęściej 50-60. tak samo robie z 3 na 5 jak dozwolona predkość 70. nie powiesz mi chyba że mało sprawnie się poruszam a jest ekonomicznie. tym sposobem jazdy oszczedzam do 10 zł na każde 100 km w porównaniu do średniej krajowej w spalaniu. i 20-30 do ciężkiej nogi i hamowania w ostatniej chwili.
_________________
NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.auto.com.pl Strona Główna -> Nauka jazdy i doskonalenie techniki jazdy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group