Po co w silniku zawór EGR

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.auto.com.pl Strona Główna -> Polska motoryzacja
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Toronto

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 14 Kwi 2011
Posty: 4095
Skąd jesteś (miejscowość/region): UE
Posiadane auto: Seat Alhambra 2,0+LPG 2002 rok, Seat Cordoba 1,4+LPG 1998 rok / w obu instalacja STAG 300 / Hyundai Tucson 2,0 + LPG 2010 r
Piwa: 166/83
PostWysłany: Sro 01 Kwi 2015, 07:38    Temat postu: Po co w silniku zawór EGR Odpowiedz z cytatem

Ukazał się artykuł, który chyba wielu kierowcom uświadomi, jaką on pełni funkcję:

Układy recyrkulacji spalin stosowane są w silnikach od kilkudziesięciu lat, ale wciąż nie udało się stworzyć konstrukcji, które byłyby całkowicie odporne na uszkodzenia

Zawory recyrkulacji spalin pojawiły się najpierw w autach przeznaczonych na rynek amerykański, bo tam najwcześniej pojawiły się przepisy drastycznie ograniczające emisję toksycznych związków z rur wydechowych.


Po co się je montuje i jak działają? Otóż, jak sama nazwa wskazuje, służą one do wpuszczania spalin z powrotem do cylindrów. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi tu wcale o „dopalanie” spalin, ale o to, żeby obniżyć temperaturę w komorze spalania oraz spowolnić nieco ten proces – dzięki temu da się o kilkadziesiąt proc. obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (różnych związków występujących zwykle pod wspólną nazwą NOx).

Wpuszczenie spalin do dolotu sprawia, że w zassanym powietrzu zmniejsza się ilość tlenu, więc spalanie przebiega spokojniej (czyt. gorzej), ale za to temperatura w cylindrach wyraźnie spada, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem. Same spaliny nie uczestniczą w reakcji, ale pełnią rolę „wypełniacza” komory spalania. Oczywiście, efektem ubocznym jest też spadek mocy silnika. To dlatego nie da się tak po prostu doprowadzić rurki z wydechu do kolektora dolotowego, by przez cały czas część spalin trafiała znów do cylindrów. Silnik np. na wolnych obrotach dusiłby się, a przy znacznym obciążeniu nie byłby w stanie osiągnąć pełnej mocy.

Spaliny nie mogą trafiać do komór spalania przez cały czas. Zawór jest po to, żeby recyrkulacja spalin nie zakłócała pracy silnika i nie ograniczała mocy maksymalnej

Po to montuje się zawory EGR (Exhaust Gas Recirculation – recyrkulacja gazów wylotowych), żeby dało się sterować ilością zawracanych do silnika spalin. W większości konstrukcji gazy spalinowe są zawracane tylko w ściśle określonych okolicznościach – zwykle w środkowym zakresie obrotów i przy niskim lub średnim obciążeniu.

Zarówno na wolnych obrotach, jak i przy gazie wciśniętym do podłogi zawór EGR powinien pozostawać zamknięty. Charakterystyka pracy zaworu zależy m.in. od rodzaju silnika – inne parametry (np. ilość wpuszczanych do dolotu spalin) są odpowiednie dla jednostki benzynowej, a inne dla diesla.

Zawory mogą mieć różną konstrukcję i różne rodzaje sterowania – są otwierane albo pneumatycznie (podciśnieniowo), albo elektrycznie, przy pomocy zintegrowanych z nimi siłowników. Niezależnie od rodzaju zastosowanego rozwiązania typowe usterki są podobne – zwykle wynikają one z zablokowania się zaworu w pozycji otwartej. Efekt jest wtedy taki, że spaliny przez cały czas dostają się do komór spalania.

Typowym objawem jest nierówna praca silnika, pogorszenie osiągów, wzrost zużycia paliwa i oczywiście zapalenie się kontrolki „check engine”. Z reguły dzieje się tak wtedy, gdy sadza, nagary i tłuste osady mechanicznie blokują ruch zaworu. W takich sytuacjach często pomaga wymontowanie tego elementu i staranne oczyszczenie go. Ale nie zawsze – zdarza się, że na skutek zwiększonych oporów uszkadza się np. siłownik wprawiający w ruch zawór.

Jeśli auto spala dużo oleju lub emituje znaczne ilości sadzy z powodu niesprawnego wtrysku, EGR prędzej czy później się zablokuje. Inne usterki silnika też mogą uszkodzić zawór

Na powtarzające się usterki tego typu skazane są silniki, które mają skłonności do nadmiernego spalania oleju lub dymienia np. w wyniku wyeksploatowania układu wtryskowego czy turbosprężarki. Często też EGR nie działa tak, jak powinien w wyniku usterki przepływomierza powietrza zasysanego przez silnik. W starszych autach źródłem problemów mogą być sparciałe podciśnieniowe przewody układu sterującego pracą zaworu.

Szczególnie w silnikach po tuningu EGR może się też przegrzać w wyniku wyższej temperatury spalin, niż była ona zakładana przez konstruktorów. Na tym wachlarz usterek się nie kończy, w nowszych konstrukcjach zawodzą m.in. chłodnice spalin (czyt. więcej w ramce powyżej).

W zależności od modelu auta zawór EGR może kosztować od ok. 100 zł do nawet kilku tys. zł. Całkowity koszt naprawy, nawet mimo dostępności niedrogich części, bywa wysoki, bo dostęp do zaworu często okazuje się trudny. Na portalach aukcyjnych oferowane są podejrzanie tanie, podrabiane EGR-y niewiadomego pochodzenia. Ich trwałość jest z reguły bardzo niska, czasem nawet nowe nie chcą działać poprawnie.
_________________
Kto mieczem wojuje, od........
...Hołd dla SEATA I HYUNDAI
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości) Wystawiono 1 piw(a)
DamianOl

Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 242
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warmińsko-mazurskie
Posiadane auto: Astra H Z19DTJ 2005
Piwa: 15/6
PostWysłany: Sro 01 Kwi 2015, 18:18    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Całkiem przypadkiem wpadłem na ten temat. Jednak Toronto zrobiłeś kawał dobrej roboty (nawet gdy to skopiowałeś z jakiegoś artykułu). Sam do końca nie wiedziałem jak działa ten zawór, jednak w tym co wstawiłeś, znajdują się informacje łatwe do zapamiętania i w prosty sposób przedstawione są: zasada działania i sterowanie tymi zaworami.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
Toronto

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 14 Kwi 2011
Posty: 4095
Skąd jesteś (miejscowość/region): UE
Posiadane auto: Seat Alhambra 2,0+LPG 2002 rok, Seat Cordoba 1,4+LPG 1998 rok / w obu instalacja STAG 300 / Hyundai Tucson 2,0 + LPG 2010 r
Piwa: 166/83
PostWysłany: Sro 01 Kwi 2015, 21:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja go tylko tutaj umieściłem/skopiowałem, tak jak napisałem na wstępie. Dzięki Laughing Laughing
_________________
Kto mieczem wojuje, od........
...Hołd dla SEATA I HYUNDAI
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
DamianOl

Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 242
Skąd jesteś (miejscowość/region): Warmińsko-mazurskie
Posiadane auto: Astra H Z19DTJ 2005
Piwa: 15/6
PostWysłany: Czw 02 Kwi 2015, 21:42    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mimo wszystko, człowiek nawet z nudów posiedzi na forum to czegoś ciekawego się dowie:) A czasem jest tak, że człowiek nie pamięta jak coś się nazywa itp. Dałbym piwo ale chyba nie można:D

Edit:
Dobra znalazłem:D Wieczór już to nie widaćSmile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
Toronto

Auto Maniak
Auto Maniak


Dołączył: 14 Kwi 2011
Posty: 4095
Skąd jesteś (miejscowość/region): UE
Posiadane auto: Seat Alhambra 2,0+LPG 2002 rok, Seat Cordoba 1,4+LPG 1998 rok / w obu instalacja STAG 300 / Hyundai Tucson 2,0 + LPG 2010 r
Piwa: 166/83
PostWysłany: Pią 03 Kwi 2015, 07:15    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Można, można Laughing
_________________
Kto mieczem wojuje, od........
...Hołd dla SEATA I HYUNDAI
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Postaw piwo (podziękowanie dla autora tej wiadomości)
Reklama








Wysłany: Pią 03 Kwi 2015, 07:15    Temat postu: reklama

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.auto.com.pl Strona Główna -> Polska motoryzacja Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group